Pàgines

dilluns, 28 de desembre del 2009

Hostal de la Vola (St. Pere de Torrelló)


L'Hostal de la Vola (?) es devia trobar prop d'una riera, entre el molí de la Riba (?) i l'església de Sant Andreu de la Vola, al municipi de Torelló. El 27 de novembre de 1879, Cels Gomis fa una descripció de les rieres de la conca del Ter en el primer butlletí del CEC, que surt publicat el primer semestre de l'any 1891. L'Hostal de la Vola surt esmentat en el recorregut de la Riera de la Bola (que avui ja no figura en els mapes de l'ICC amb aquest nom) :

"...Riera de la Bola. Naix en la Collada cle Barcons, terme de Falgás d' En Bas, Girona. Passa per lo Molí de la Riba, Hostal de la Bola, Sant Andreu de la Bola, per sota la hermita de Sant Andreu y Puig-Canet, y desaigua en lo molí de la Riera, mitj' hora més amunt de San Pere de Torelló..." (1)
A finals del s.XIX, Marià Vayreda relata en "L'Afusellat i altres contes", un episodi centrat en l'hostal de la Vola :

... "Una vegada lograt l'objecte, vaig deixar la mula i la disfressa enviant los minyons per saber notícies de la força, donant-los cita per dintre tres dies a l'hostal de la Vola, a on me vaig dirigir jo també, després d'haver descansat dos dies en les balmes de Llers. Passà tot lo dia de la cita sens rebre notícies ni venir cap dels meus, quan, a la caiguda de la tarda, puja l'hostaler al graner a on estava amagat per dir-me que un home desitjava veure'm. M'estranyà molt que aquest home no fos cap dels que esperava, a quins l'hostaler coneixia prou; però luego afegí que li havia manifestat [que] venia amb recado del frare de Campdevanol.
-Que pugi -vaig dir-li a l'hostaler, ja tranquil.lisat.
-No pujarà pas, perque no vol ser vist per la gent que hi ha a la cuina; us espera a baix el corral.
Hi vaig baixar. Al passar per una escala fosca i ésser a l'estable de les mules, me digué l'hostaler:
-Tireu per aquí i sortiu per la porteta petita que hi ha al fons. Ho vaig fer, i, al rebre la poca claror del dia que baixava del celobert del corral, surt un home de detràs d'un pilar i m'encara un trabuc, intimant-me la rendició. Mon primer moviment fou saltar enrere per reprendre la porteta que acabava de deixar...; però ja estava ocupada per un altre home que, amb una pistola a la mà, em dig[u]é amb veu baixa: "si et mous, ets mort!.. Vaig quedar de pedra: aquell home era en Clavell.
No sé pas ben bé lo que em va passar en aquells moments. Sols recordo que amb un santiamén me vaig trobar garrotat com un Cristo, i, sens dir paraula, sortírem tots tres per la porta del darrere del corral, sense que ningú de I'hostal se'n talaiés"... (2)



FONTS CONSULTADES :

(1) http://ddd.uab.cat/pub/butcenexccat/butcenexccat_a1891m1-6v1n1.pdf
(2)Tayadell, Antonia - L'afusellat, de Maria Vayreda. Presentació i edició critica, p. 201
http://www.enciclopedia.cat/fitxa_v2.jsp?NDCHEC=0423398
http://fermuntanya.blogspot.com/2009/06/bosc-de-la-grevolosa-sant-nazari-can.html
http://jaumemg.wordpress.com/2009/07/
http://www.elscingles.org/revista/n/n42/n42p16.pdf
Mapa: Icc.cat

.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada