Pàgines

dijous, 16 de juny del 2011

Hostal ca la Rita (Viladrau)


Antic hostal que era situat a la plaça major de Viladrau. La tradició diu que el famòs bandoler Joan Sala, àlies Serrallonga acostumava a aturar-se a ca la Rita, on més d'una vegada va tenir brega amb els seus enemics : 

A l’Hostal de ca la Rita 

va armar-ne un gran batibull, 

li va donar una pallissa 
al Miquel de Can Barfull. 

Que havia dubtat, en públic, 
de l’honor i integritat 
d’una germana d’en Sala: 
va quedar ben escaldat.




En les memòries de l'Associació d'Excursions Catalana de l'any 1881 es publica una excursió a Viladrau i els viatgers s'allotgen al molt recomanable Hostal ca la Rita.



L'escriptor Josep Maria de Segarra va escollir ca la Rita de Viladrau per passar-hi llargues temporades, on es diu que va escriure versos eròtics a les parets de la seva habitació que van mantenir-se durant anys,  fins que van desaparèixer quan es van pintar de nou les parets.


L'any 1904 l'hostaler Francesc Fabregó Pou s'encarrega de repartir amb tartana la correspondència de Viladrau i també de recollir els viatgers desde l'estació de Balenyà fins al poble Viladrau, on fan parada i fonda a ca la Rita :

Desde Viladrau (26 abril 1904).
Sr. Director de LA VANGUARDIA.
Muy señor mío:
Bien puede decirse, señor director, que los vecinos de esta localidad y su comarca están de enhorabuena, debido á las gestiones realizadas por el Ayuntamiento que no cesa en buscar atractivos y facilidades para que aumente cada dia el número de forasteros y transeúntes por este pintoresco valle, siendo digno de tenerse en cuenta el reciente acuerdo tomado para la conducción de la correspondencia, que á partir del día primero de mayo próximo debe correr á cargo del fondista de este pueblo don Francisco Fabregó Pou, en carruaje tartana, pues además de ofrecer mayores seguridades dicha conducción, hay la gran ventaja que en la estación de Balenyá tendrán los pasajeros cada dia á su disposición, asiento en dicho carruaje para poderse trasladar á este típico lugar, llegando al mediodia y encontrando siempre albergue y suculenta comida en el punto de parada, fonda de "la Rita", á precios sumamente módicos.
Prueba evidente que dicho acuerdo ha sido acogido con agrado, que para dicho dia 1° de mayo, fiesta de San Sagismundo ha sido contratada por el elemento juvenil, y con beneplácito de nuestro digno cura párroco y autoridades locales, una reputada orquesta de la comarca de Vich para celebrar con regocijo la fiesta de dicho día con funciones religiosas, bailes, sardanas, pasa-calles, etc., dando principio aquéllas, en su vigilia, con la tradicional costumbre de la «crema del vern» en todos los barrios de la localidad.
Queda de ustedes affmo. JD".


A principis dels anys 20 la Fonda Rita es promociona amb anuncis publicitaris al diari la Vanguardia : 
"Dijous 12 de juliol de 1923. VILADRAU - Fonda Rita. Cocina selecta, habitaciones con vistas Montseny, cuarto baño, autos estación Balenyá". 



1930. Fonda. Jaime Fabregó. (1)





FONTS CONSULTADES :

(1) Guia Automovilista Oficial del Real Moto Club de Catalunya. 1ª Ruta Catalunya. Cir. Nº 1
http://books.google.es/books?id=VrELAAAAYAAJ&q=RITA+VILADRAU&dq=RITA+VILADRAU&hl=es&ei=G6D5TbXxIsjBtAahutDcDw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CDIQ6AEwAA
http://immapf.blogspot.com/2010/11/romanco-den-joan-sala-alies-serrallonga.html
http://www.elpais.com/articulo/cataluna/BARCELONA/CATALUnA/Montseny/escritores/pintores/elpepiautcat/19980805elpcat_4/Tes/ 
http://hemeroteca.lavanguardia.es/preview/1944/04/12/pagina-3/33381822/pdf.html
http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1919/06/28/pagina-5/33289188/pdf.html
http://hemeroteca.lavanguardia.es/preview/1923/07/12/pagina-3/33283220/pdf.html

FOTOS
L. Roisin
http://www.iefc.cat/documentacio/galeria-montseny/pages/ACM-39-13310.php

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada