Pàgines

dimarts, 7 d’abril del 2015

Hostal del Sabre (Barcelona)

La fonda del Sabre es trobava al carrer de Bonaire núm. 5 de Barcelona i també donava al carrer Esparteria núm. 12. La primera refència que hem trobat és de l'any 1786 on és anomenada Hosteria. (1).

El 1802 és una de les 10 fondes de Barcelona junt amb la Fonda del Cavall Blanc, la Fontana d'Or, la Fonda Gran Comerç, la Fonda de les Mosques, L'Escut de França, la Fonda Gran, la Fonda dels Tres reis, la de les Quatre Nacions i la Fonda de la plaça Sant Miquel. (2)

1820. 10 de juliol al 4 de novembre. Llicència d'obres. Bonaire/Esparteria. Manuel Sangermà, Antoni Sangermà i Mariana Salvó. Fonda del Sable. Enderrocar la volada i reedificar la façana. Josep Mas i Vila. (3)

El folklorista Joan Amades ens parla de la fonda però la situa al carrer del Rec : "També fou molt celebrada la Fonda del Sabre, establerta al carrer del Rec, que en el seu temps fou considerada com la de més rang de Barcelona. Al seu davant hi havia un abeurador d'animals, la pica del qual era un sarcòfag romà de gran mèrit artístic que avui es troba en el museu arqueològic". (4)

Amades fa referència a un sarcòfag de marbre que havia servit d'abeurador pels animals de la fonda. Anem a veure que s'ha publicat sobre aquest enigmàtic sarcòfag : "Hállase junto á esta calle (Bonaire) la fonda del Sable, donde se guardó por mucho tiempo un cuadrilongo de mármol con figuras de relieve, que, segun Bosarte, es un sepulcro. Actualmente podrá el viajero contemplarlo en el museu de la academia, a cuya corporación lo regaló generosamente su dueño." (5)

(...) un sarcófago en mármol blanco, representación del arte cristiano, exornado con tres grupos de figuras, separados por estrías vermiculares, representando á San Pedro en el acto de ser conducido á la cárcel, á Jesucristo sanando al ciego de Bethsaida y á la Virgen implorando en favor del que yacía dentro del sepulcro. Este, que se supuso había guardado los restos de Santa Eulalia, fue hallado en la ya histórica fonda del Sable, sirviendo de pilón, y desde allí trasladado al Museo, que según hemos dicho, fundó la Academia de buenas Letras. Pertenece al siglo IV de la Era cristiana". (6)

"En la hosteria llamada del sable se halla un cuadrilongo de mármol blanco, sucio, de tres palmos de alto, y once de largo, con figuras de relieve en el centro y hácia las esquinas: el grupo de enmedio representa una muger jóven a quien prenden dos hombre, uno por cada mano: el del lado izquierdo del que mira, es la prision de un hombre hecha por otros dos; y en lado derecho se ven dos mugeres hablando, y una de ellas pone la mano sobre la cabeza de una muchacha: entre estos grupos, los tableros llevan el adorno de unas estrias curvas, empleadas algunas veces por los antiguos en los sepulcros: el Beco, que así se llama aquí á los que tienen esta especie de hosterías, lo mudó del lugar donde estava antes, que era al patio, y lo ha subido a un corredor estrecho que da al mismo patio, y allí está empotrado en la pared junto á la bomba del agua : ha hecho limpiar el tablero, pero ha sido tal la limpiadura, dice espresamente Bosarte, que se ha llevado los aforros:  por la moldura superior tiene un agujero en donde se suele poner un cañuto de caña y sacar agua: cerca del plano inferior tiene otro, tapado ahora con una cuña de madera: este agujero, dice el espresado autor, es señal cierta de sepulcro, pues está en el mismo puesto que en otros sepulcros antiguos lo tienen, y servia para meter allí los ungüentos y bálsamos: el Sr. Bosarte dice que don Pedro Montaña, director de la escuela de dibujo, presumia que fuese el sepulcro de Santa Eulalia, y se inclina á creerlo por ser cristianos los personajes que llevan á la prision, y cristianos del tiempo de la decadencia del arte de la escultura: la sola duda, dice este autor, de si se han depositado aqui los mártires de uno y de otro secso que representa el relieve, bastaba para redimir este sepulcro del sitio y estado en que se halla. Sin este motivo creemos que esta piedra deberia colocarse en sitio correspondiente; aunque el Sr. Caresmar ha probado con documentos irrecusables, que la urna en que estuvieron depositadas las reliquias de la Santa en lo antiguo, se halla á la derecha del que baja á su capilla, en el segundo luneto de la bóveda, la cual es de mármol blanco". (7)

"La peça de la fonda del Sabre, si ve del carrer del Rec, podria formar part d'un conjunt funerari que aquests darrers anys s'ha evidenciat dens i prou important als voltants de Santa Maria del Mar. Segurament d'allà procedeix un sarcòfag estrigilat, sense figures, que s'ha tingut per cristià i que era a l'església ..." (8)

"Sarcòfag del segle IV on la tradició suposa haver guardat les relíquies de Santa Eulàlia. En el segle XVIII havia estat a l'hostal del Sabre, proper al lloc ocupat per la Ciutadella" (9)

L'any 1849 la Guía General de Barcelona comenta "Fonda del Sabre, se sirven comidas á precios convencionales." (10)

L'any 1853 el filòleg Manuel Milà i Fontanals (1818-1884) va publicar un estudi de poesia popular catalana, on s'hi troba la cançó "Els presoners de Perpinyà" (11) que fa referència a l'hostal :

El dia vuit de setembre
Quant nos varen agafar
Allí en el hostal del Sabre
Asentats sobre una taula
Ab pollastres en los plats 

A una vila nos portaren
Perpinyà s'en diu per nom,
Que te unas presons tan foscas
Que son sitjas ensitjadas
De dia no hi entra el sol.
(...) 

Data ?. L'hostal del Sabre era propietat de Camillo Antonietti (11a), qui també va fundar la taberna Buena Sombra, a la plaça del Teatre molt aprop de la Fonda de les Quatre Nacions.

El 1857 la fonda és regentada per l' italià Clementi Antonielli (12), i el 1863 estava sota la direcció de Francisco Fiorentini (13),  que també portava el cafè del Liceu de la Rambla dels Caputxins núm. 2.

El 1872 es publica el llibre "Història dels Consums. Revolta a Barcelona", on es recomana a la Fonda del Sabre. (14). En el carrer de Bonaire, davant mateix de la fonda s'hi va obrir el magatzem de Magí Mata. (15). 

L'escriptora Roser Caminals també fa referència a la fonda del Sabre en una novel.la publicada l'any 2007 :

"Malvivía realquilado en una habitación de la calle de la Cera, trabajaba diez hora diarias y se alimentaba a base de chuscos y sardinas. Solamente cuando cobrava la mesada se permitía comer judías y lomo en la Fonda del Sabre por trenta y cinco céntimos. Si querían comer pan y vino, tenían que pagar diez ... (16)





FONTS CONSULTADES :

(1) Isidoro Boarte. Disertacion  sobre los monumentos antiguos, 1786
(2) Maria de los Ángeles Pérez Samper. Barcelona, Corte: La visita de Carlos IV en 1802. Edicions Universitat de Barcelona. 1973
(3) http://w151.bcn.cat/opac/doc?q=fonda&start=28&rows=1&sort=msstored_fld81%20asc&fq=mssearch_doctype&fv=*&fq=media&fv=*
(4) Amades, Joan - Costums i tradicions d'hostals i tavernes, 1936. p. 26
(5) Guia de Forasteros en Barcelona. 1842
(6) Hemeroteca de La Vanguardia. 1 d'abril de 1893
     http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1893/04/01/pagina-5/33419042/pdf.html
(7) Pascual Madoz, Antonio Bergnes. Diccionario geográfico universal:dedicado a la Reina nuestra señora... . 1831. p. 723
(8) Frederic Udina i Martorell, José Mari Garrut Romá. Barcelona: dos mil años de història. Aymà. 1963
      Frederic Udina i Martorell, José Mari Garrut Romá. Barcelona: vint segles d'història. Aymà. 1968
(9)  Agustí Duran Sanpere. Història de Barcelona. Volum 1. Editorial Aedos. 1975. p. 156
(10) Manuel Saurí, José Matas - Guia General de Barcelona - 1849
(11) Manel Milà i Fontanals. Observaciones sobre la poesia popular. 1853
https://books.google.es/books?id=l98OAAAAYAAJ&pg=PA152&dq=%22hostal+del+sabr%C3%A9%22&hl=ca&sa=X&ei=p34jVdreF4P4UNSHhMgE&ved=0CDoQ6AEwAQ#v=onepage&q=sabre&f=false
(11a) http://elpais.com/diario/2006/06/14/catalunya/1150247260_850215.html
(12) J.A.S. El consultor, 1-3: nueva guía de Barcelona. 1857. Impremta de la Publicidad. A.Flotats. Barcelona
(13) El consultor: nueva guía de Barcelona. 1863
(14Anònim. Historia dels Consums. Revolta a Barcelona (1872). Barcelona:"La Campana de Gracia". 4 de Febrer de 1872; Any 3. http://www.xtec.cat/~jrovira6/sexeni1/consums.htm
(15) Diarios de Barcelona. Volum 6. Pag. 323
(16) Roser Caminals. La mujer de Mercurio. Bruguera. 2007. p. 23

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada